Forside » Software » OpenAI banker professionelle i DOTA 2 i 1v1 skill matches |
OpenAI banker professionelle i DOTA 2 i 1v1 skill matchesElon Musks OpenAI har formået at banke nogle af verdens bedste DOTA 2 professionelle spillere. Den kan dog kun spille 1v1 matches og bruge helten Shadow Fiend og den kan kun spille mod Shadow Fiend. Årsagen til disse specifikke valg, er at 1v1 solo Shadow Fiend mirror matches betragtes som en klassisk showcase af hvor dygtig man er til DOTA 2. Shadow Fiend har 3 skill shot magiske angreb (near, medium og far) så der kræves at man er i stand til at bedømme og udføre positionering og manøvrer. Derudover har Shadow Fiend en attack damage der stiger løbende i takt med at han udfører killing blows (last hits) på creep. |
|||||||||||||||||||||||||
OpenAI'en ved ikke hvordan man spiller DOTA 2, men efter flere hundrede timer i 1v1 solo Shadow Fiend mirror matches udført i Microsofts Azure cloud, begyndte AI'en at lære hvordan den skulle vinde spillet. Tidligere versioner stod og gjorde dumme, såsom at stå stille i basen og vandre formålsløst rundt på banen. Fordi der er tale om machine learning, lærte botten dog af sine fejl og den version der slog de professionelle spillere, er meget stærk til at udføre last hits på creep, bedømme afstande ift. formularers rækkevidde og opdagede endda avancerede teknikker som menneskelige spillere bruger. Et eksempel er at Shadow Raze formularen har en kort wind-up før formularen kastes. Man kan dog udføre en stop-kommando inden formularen kastes for at afbryde den. Det betyder at dette wind-up kan bruges som bait til at lokke modspillere til at flytte sig, uden at bruge mana. Derudover kan AI'en manipulere creep positionering ved at provokere dem. Efter ca. 2 ugers træning var AI'en klar, og den blev sat op mod store navne såsom Artour "Arteezy Babaev og Sumail "Suma1L" Hassan - samt tidligere professionelle såsom William "Blitz" Lee. Alle disse spillere er kendte for deres spil i mid lane hvor 1v1 matches sker oftest. Den slog allesammen solidt. Efter at have banket prospillerne, blev der åbnes op for at publikum kunne spille mod den. Der blev udlovet 50 præmier i form af in-game cosmetics til de første 50 der kunne slå den. Alle 50 præmier blev vundet - primært ved brug af cheesy teknikker til at distrahere fjendens creep eller ved at købe usædvanlige ting. Disse exploits afslørede en sårbarhed i AI'en: Den er nemlig meget dårlig til at håndtere situationer den ikke har set før, hvor et menneske vil være hurtigere til at tilpasse sig. At spille DOTA 2 er langt mere komplekst for en AI, end at spille skak eller Go, fordi mulighederne er langt flere og der er langt flere situationer at medtage. |
![]()
Billede: valve Kategori: Software Tags: openai dota2 defense of the ancients machine learning artificial intelligence |
||||||||||||||||||||||||
Kommentarer: 0 Visninger: 1728 Gå til kilde
Foreslå rettelser
|