Forside » Online Andet » Sponsoreret: Den simple guide til salg på Amazon |
Sponsoreret: Den simple guide til salg på AmazonDriver du en e-handels virksomhed, så har du nok hørt rygterne om, at Amazon kommer til Danmark. |
|||||||||||||||||||||||||
Platformen har vundet store markedsandele og er i dag den største ecommerce side i både USA, Tyskland og UK. Selvom de endnu ikke har startet en dansk version, så er Amazon i forvejen danskernes 4. mest brugte ecommerce side. Der er derfor mange gode grunde til at få sine produkter på denne platform. Det er dog ikke alle virksomheder, der ville fungere på denne side. Hvis du overvejer om dine produkter er egnet til Amazon, så kan du benytte dig af denne overordnede guide, hvor vi forklarer, hvordan du kommer i gang med Amazon og om hvorvidt du burde. Læs med forneden.
Amazon har som platform stor fokus på kunden, og det at give en god kundeoplevelse. Deres forretningsmodel handler i høj grad om, at kunden gerne skal vænne tilbage for at handle på Amazon igen. Dette kan man mærke i forbindelse med ’Amazon Prime’ og så fremstår det også i Jeff Bezos firmamission om at blive: The earth’s most customer-centric company. Hvis du gerne vil sælge på Amazon, så skal du derfor have stor fokus på at vinde den såkaldte ’Buy Box’. Vil du gerne vinde denne, skal du anskaffe dig positive anmeldelser, kunne tilbyde konkurrencedygtig priser og tilbyde hurtig levering. For at Amazon kan tilbyde den bedste kundeoplevelse, så vil de altid prioritere de virksomheder, der er FBA (Fulfillment By Amazon), frem for dem der sælger som ’Vendor’. Som FBA sender du dine produkter ned til Amazons eget lager, hvor de efterfølgende vil stå for håndtering og levering. Dette vil også give dig det anerkendte Prime logo på dine produkter, der for mange brugere ofte er førstevalget.
Skal du sælge dit produkt på Amazon, så vil det absolut være en fordel at benytte sig af diverse sociale medier til at skabe bevidsthed om dit brand og til at generere salg. Platforme som Facebook er eksempelvis fantastisk til at identificere målgrupper, som ville have interesse i dit produkt. Du kan benytte dig af Facebook Ads til at lave kampagner for at generere salg og til at skabe leads - som du kan få ind på en e-mail liste. Disse kan du bl.a. bruge til at minde dine eksisterende kunder om, at de skal give dig en positiv anmeldelse på Amazon. Er du ikke godt bekendt med Facebook annoncering og strategi på andre sociale medier, så vil det være en fordel at gennemgå et kursusforløb, hvor du kan blive uddannet som Social Media Manager. Dette vil give dig praksis forståelse for, hvordan du bruger sociale medier i forbindelse med din virksomhed.
Du kan godt få dit produkt på Amazon, men spørgsmålet er om du burde? Dette afhænger i høj grad af dit produkt og din avance. Amazon tager en gennemsnitlige fee på 15% af ordren inklusiv moms og fragt. Dette gør, at dit produkt skal have en forholdsvis god margin, hvis du skal gøre dig håb om at tjene penge på siden. Hvis du forhandler store og dyre produkter – dette kunne være noget som specialproducerede spiseborde af træ – så vil Amazon måske være mindre relevant som en salgsplatform. Dette kommer især af den procentsats, som du skal betale, hver gang du sælger et produkt. Er du fortsat i tvivl, om hvorvidt din virksomhed og dine produkter passer til Amazon? Og ønsker du at høre mere om hvordan du vinder ’Buy Boxen’? I det tilfælde, så vil det være en god idé at kontakte en ægte Amazon specialist som Jonas Kapper, der har mange års erfaring med online markedsføring og er specialiseret i handel på Amazon. Her vil du kunne komme i dialog omkring potentielle problemstillinger og de muligheder, som Amazon vil kunne give din virksomhed. |
![]()
Billede: jonaskapper.dk Tags: amazon salg e-handel buy box |
||||||||||||||||||||||||
Kommentarer: 0 Visninger: 2251 Gå til kilde
Foreslå rettelser
|