TechStart forside
Nyheder indenfor IT og teknologi
Annullér [x]




Log på  Bliv medlem   Om TechStart
Mandag, 13. juli, 2020
Forside   »   Mobil & tablet   »   Forbrugerrådet kræver opdateringer til smartphones og er klar til at gå i retten

Forbrugerrådet kræver opdateringer til smartphones og er klar til at gå i retten


Det danske Forbrugerrådet Tænk, der er pendant til hollandske Consumentenbond der netop har stævnet Samsung for manglende opdateringer af deres Androidenheder, er klar til at gå i retten for at give danskerne softwareopdateringer til deres mobile enheder, i minimum 2 år efter køb.

Perioden er bestemt ud fra Købeloven, der bygger på europæisk lovgivning, hvor alle produkter er omfattet af reklamationsret i 2 år - idet softwaren i mobilerne anses som en integreret del.

Det er det udbredte Androidstyresystem der er problemet, hvor opdateringer sker sporadisk hos de forskellige producenter, og 2015 blev året for en række alvorlige sikkerhedsbrister i Android.

Situationen kan ikke sammenlignes med Apple, idet Apple netop selv frigiver opdateringer til deres telefoner løbende i perioder på over de 2 år Forbrugerrådet Tænk kræver herhjemme.

Europa-Kommissionen har endnu ikke taget stilling til dette spørgsmål, der først er bragt op nu her af hollandske Consumentenbond.


  |   via Version2   |   Redaktør: jakobdam   |   Indsendt af: thimon

Forbrugerrådet kræver opdateringer til smartphones og er klar til at gå i retten

Billede: Hans van der Boom, freeimages.com


Kategori: Mobil & tablet  


Tags: forbrugerrådet tænk   danmark   android   samsung   stagefright   opdatering   forbrugergruppe   retssag  





Kommentarer: 7
Visninger: 1267
Gå til kilde
Foreslå rettelser

#1

jakobdam

03/02 - 2016, 11:04

Normalt ville jeg stejle ved når nogen kalder softwaren for en integreret del af mobilenheden, men eftersom producenterne (både Apple, Samsung, LG m.fl.) selv fraskriver sig ansvar og garantiforpligtelser såfremt man rooter sin mobil (og dermed kan bruge andet/modificeret operativsystem end tiltænkt), så er jeg helt enig i betragtningen.

Det er nemlig IKKE ligesom på eks. en PC, hvor bundkortsproducenten aldrig kan skrive at de ikke har garantiforpligtelser, hvis du ikke installerer et givent operativsystem. Og derefter laver en række præventioner for at alle andre operativsystemer så kan installeres.

Så ja - netop sikkerhedsopdateringer, der er kritisk for smart-enheder (er det ok at bruge dette ord?), er nødvendige indenfor reklamationsrettens periode.



Med venlig hilsen
Jakob Dam | Administrator



Vis karma-afgivelser
KARMA
Brugernavn: Rating:

Hykalos Enig


#2

moulder666

03/02 - 2016, 13:57



#1 jakobdam skrev:

Normalt ville jeg stejle ved når nogen kalder softwaren for en integreret del af mobilenheden, men eftersom producenterne (både Apple, Samsung, LG m.fl.) selv fraskriver sig ansvar og garantiforpligtelser såfremt man rooter sin mobil (og dermed kan bruge andet/modificeret operativsystem end tiltænkt), så er jeg helt enig i betragtningen.

Det er nemlig IKKE ligesom på eks. en PC, hvor bundkortsproducenten aldrig kan skrive at de ikke har garantiforpligtelser, hvis du ikke installerer et givent operativsystem. Og derefter laver en række præventioner for at alle andre operativsystemer så kan installeres.

Så ja - netop sikkerhedsopdateringer, der er kritisk for smart-enheder (er det ok at bruge dette ord?), er nødvendige indenfor reklamationsrettens periode.

Som udgangspunkt er jeg egentlig enig - sikkerhedsopdateringer, specielt de kritiske, burde være en integreret del af produktet - men for at lege djævelens advokat kan jeg dog sagtens se en del problemer ved det.

Een ting er, at nysalg af ældre produkter ville blive en del sværere. En ældre, men ny, mobil med f.eks. Android 2.3 vil som udgangspunkt være sværere at holde sikker end en mobil med et nyere OS. Lidt som, at MS ikke vil holdes ansvarlig for sikkerheden på XP længere, ville jeg som producent også nægte at skulle holdes ansvarlig for sikkerheden og opdateringer til samme på et uddateret styresystem.

En anden ting er, at man herover ikke differerer mellem sikkerhedsopdateringer og opdateringer generelt. Det mener jeg at man burde gøre, for at det gav mening - det er bestemt ikke alle mobile enheder der har power nok til at kunne håndtere alle de opdateringer der kommer 2 år efter uden at de bliver mærkbart langsommere. F.eks. et spring i version af Android OS fra 4.0 til 5.0 kræver en DEL ekstra processorkraft - og det er bestemt ikke på alle enheder at det er ønskbart at få dette.

Så alt i alt - ja, det kunne være godt og relevant med yderligere krav til producenterne - men partout at kræve "opdateringer"(!) i 2 år er imo overkill og ikke altid ønskværdigt for køberen.




Vis karma-afgivelser
KARMA
Brugernavn: Rating:

Adagio Enig


#3

jakobdam

03/02 - 2016, 14:04

Ja - det er helt sikkert at eks. restlagre vil blive et decideret problem. Der må jo så kunne arrangeres en lempelse af reglen; eks. "de 2 år gælder fra salgsdato hvis enheden er lanceret i handlen for maksimalt 3 år før salgsdato. Er enheden ældre dette frafalder kravet op opdatering i minimum 2 år".

Sikkerhedspatches er jo ikke lig med at enhederne behøver at få nyeste Android - så eksemplet med Android 4 -> 5 vil ikke få betydning. Det ville i Windows-verden svare til at man skulle få Windows 8 gratis hvis man havde Vista eller 7. 

Men 2 års patches af sikkerhedsproblemer - ja, det vil give Google noget parallelt arbejde mht. vedligehold, men omvendt kan jeg heller ikke se hvorfor en 3-4 år gammel mobiltelefon pludseligt kan vise sig at være totalt kompromitteret bare fordi ingen gider lave patches til den længere.



Med venlig hilsen
Jakob Dam | Administrator



Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#4

thimon

03/02 - 2016, 14:26

Man kunne vel også definere produktet som værende en mobiltelefon med Android 4. 

Derudover kan man vel også lave en lempelsesregel for producenten, således at "reklamationsretten" kun gælder 2 år fra lanceringen af mobiltelefonen i det enkelte land. Eksempelvis hvis en mobiltelefon lanceres i Danmark d. 1.1. 2016, skal reklamationsretten gælde frem og til med 31.12.2018. 

Købeloven har nogle forskellige paragraffer omkring reklamation etc.

Købeloven: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=142961 

Eksempelvis skriver §76 følgende: 

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis

...

4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.

...

Dvs. hvis det viser sig at mobiltelefonen er af en ringere beskaffenhed jf. bugs, sårbehder i software (OS), kan der argumenteres for at der foreligger en mangel. 

 

Kunden kan så kræve afhjælpning ifølge §78.

 

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

 

Dermed kunne man i teorien kræve pengene tilbage for mobiltelefonen medmindre der kommer sikkerhedsopdateringer. 




Vis karma-afgivelser
KARMA
Brugernavn: Rating:

jakobdam Kan lide


#5

jakobdam

03/02 - 2016, 14:33

thimon >

Jeg er næsten enig - udover at jeg fortsat synes det skal være fra salgsdato, og ikke lanceringsdato - dog med en forældelsesfrist.

Tænk på hvis du køber en bil; hvis du køber en splinterny bil som "forrige års model" hos en autoriseret forhandler, så ville du jo også gerne have udbedret fejl/mangler på garantien, selvom du måske har haft den 1 år og den har været på markedet i 3-4 år.

Det du foreslår bliver jo så også til 3 år i praksis, så tjo... jeg så nok gerne 4, men det bliver jo så et spørgsmål om fintuning, da vi jo er enige om det konceptuelle.



Med venlig hilsen
Jakob Dam | Administrator



Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#6

brostenen

03/02 - 2016, 17:46

Jeg holder med forbrugerrådet i denne her.

1-Softwaren er ikke Googles længere, da firmaer så som samsung har leveret en udgave de selv har haft nallerne i. Altså deres egen udgave. Ikke Googles længere.

2-Softwaren er ikke noget man kan ændre, med mindre man rooter, og så bortfalder garantien.

Så ja... Med mindre de begynder at bygge telefoner der designmæssigt er nøjagtig den samme som nexus, kan de ikke komme og smøre den af på Google, og så hænger de jo selv på den. God vind i sejlene til forbrugerådet her fra. Vinder de, er det jo et plus for forbrugeren. Hvis de taber er det jo et minus. Egentlig en ret modstridende tankegang for fanboy's. Hehe.



001100 010010 011110 100001 101101 110011



Vis karma-afgivelser
KARMA
Brugernavn: Rating:

Tingen Enig


#7

CBM

07/02 - 2016, 18:39

I min optik er sikkerheden på alle smartphones en dårlig joke, specielt på Android. .desværre. 

 

 



01000011 01000010 01001101 - Venter på det perfekte mobile OS som sikkert aldrig kommer.



Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


Du skal være logget på for at kommentere.



Log på via "log på"-linket i toppen eller bliv medlem.



Relaterede nyheder:

  Alle nyheder i samme kategori Alle nyheder på TechStart

Torsdag, 11/06, kl. 15:20
Sponsoreret: Billig telefoni og bredbånd til familien - Find din pakkeløsning

Læs mere...

Mandag, 02/03, kl. 10:13
31. marts kan 150.000 danskere opleve sort skærm

Læs mere...

Tirsdag, 03/12, kl. 10:34
Intel har solgt deres mobil modem division til Apple

Læs mere...

Onsdag, 27/11, kl. 08:52
MediaTek afslører ny 5G SoC løsning med dual-SIM

Læs mere...

Tirsdag, 26/11, kl. 14:21
Assistant Ambient Mode til Android er blevet fremvist

Læs mere...

^ Gå til top

 
Indsend nyhed »  
Seneste kommentarer i:
Hvad er dette?


Søges: Gammelt 486 bundkort til projekt.


Skærm / Skærmelement til Dell Vostro 3550 15.6"


Pas på: Dansk firma snyder Netflix-kunder


Min seneste besættelse...


VR-ready computer - er I klar? :)


AVG pinger ud af Techstart (hacked?)


Jeg er ham...


Apple Pay og Danmark?


TechStart har givet sit bud på årets bedste smartphone


10 dage siden sidste nyhed


Skype sound recorder


Gamle computere.


Engelsk pund nede med 10% - billigt elektronik :)


Standalone mikrofon.


Lexar introducerer 3 nye ultrakompa


SanDisk lancerer microSD-kort med 1


Pokémon Go spillere kan langt om læ


Alternativet, S og SF ønsker pant p


LG lancerer ny 31,5 tommer skærm me


Alienware udgiver tynd og letvægts


Nintendo udgiver nye trådløse retro


Sony lancerer PlayStation Classic


8K er på vej: 33 MPixels fjernsyn


JVC udgiver mere prisvenlig 4K DLP-


Sponsoreret artikel: Snabel a


Officiel Tor browser udkommer til A


Nintendo lancerer online service fo


Western Digital lancerer nye SSDer


ASUS Mixed Reality Headset kommer s