TechStart forside
Nyheder indenfor IT og teknologi
Annullér [x]




Log på  Bliv medlem   Om TechStart
Fredag, 26. april, 2024
Forside   »   Andet   »   Nanokabler bruger sollys til at hjælpe med at producere hydrogen brændstof

Nanokabler bruger sollys til at hjælpe med at producere hydrogen brændstof


Hollandske forskere har bygget en solcelle, der benytter galliumphosphid til at skabe hydrogen gas af vand.

Den brugbare ydelse havner på ca. 2,9% i laboratorietests, hvilket er 10 gange mere effektivt end tidligere metoder, og samtidigt bruges der 10.000 gange færre eksotiske materialer.


  |   via engadget   |   Redaktør: jakobdam   |   Indsendt af: jakobdam

Nanokabler bruger sollys til at hjælpe med at producere hydrogen brændstof

Billede: Ariel Camilo, FreeImages.com


Kategori: Andet  


Tags: hydrogen   spaltning   grøn energi   galliumphosphid   brændstof  





Kommentarer: 11
Visninger: 1960
Gå til kilde
Foreslå rettelser

#1

Target

21/07 - 2015, 10:39

Det lyder som et godt skridt på vejen mod udbredelsen af brint-biler.




Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#2

jakobdam

21/07 - 2015, 10:46

Ja, spørgsmålet er om der både vil være plads til el og brint; og hvis der ikke er, hvad folk mon så vil vælge.

Meget afhænger naturligvis af fremtidig udvikling. Som det er nu, kan man lade en Tesla til acceptabelt niveau på blot 15-20 minutter. Samtlige nye og lovende batterityper jeg har set de seneste mange år (siden Li-Ion polymer), er ikke blevet til noget kommercielt. Så det er en svær nød at knække; øge rækkevidden af elbilen mens vægten holdes nede.

Med brint ser det noget nemmere ud, men ulempen er at det måske bare ikke ER så smart som elbiler (eks. drivkraft ved x rotationer, gearing osv.).



Med venlig hilsen
Jakob Dam | Administrator



Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#3

Lutcha

21/07 - 2015, 10:49

Med brint ser det noget nemmere ud, men ulempen er at det måske bare ikke ER så smart som elbiler (eks. drivkraft ved x rotationer, gearing osv.).

 

Som lægman vil jeg gerne sige.. jeg er ligeglad, kan den køre? Er den billigere end benzin? .. så vinder den :)




Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#4

jakobdam

21/07 - 2015, 10:54

#3 / Lutcha >

 

 kan den køre? Er den billigere end benzin? .. så vinder den :)

Hvis det er de eneste krav, så vinder en diesel også :) - Men jeg går ud fra du naturligvis også mener den ikke skal forurene. 

Og ja, der er jo ikke så mange alternativer lige nu - som virkeligt dur til noget. Især ikke hvis man har under en halv million kroner at kaste efter en bil.

Eks. de der Renault Fluence Z.E. som Better Place forsøgte at udbrede, har alt for lav rækkevidde (noget i stil med 120 km normalt, og omkring 80 når det er koldt).



Med venlig hilsen
Jakob Dam | Administrator



Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#5

Lutcha

21/07 - 2015, 10:59

Ja, mente naurligvis af nye drivkrafttyper :)




Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#6

Target

21/07 - 2015, 11:01

 En brintbil er sådanset bare en elbil med eget 'kraftværk', så den fungerer stort set som en elbil.

Fordelen er selvfølgelig at man kan tanke en brintbil på samme måde som benzin- og dieselbiler, så fuld tank på ~5 minutter.

En anden fordel ved brintbiler er, at man ikke behøver at bruge sparsomme ressourcer på at fremstille batterier, og man behøver ikke at have et kæmpe batteri liggende i bilen.

Jeg synes helt sikkert det er brintbiler der er mest interessante. Der er for mange begrænsninger med elbiler. :-)




Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#7

jakobdam

21/07 - 2015, 11:04

Target -

Ok, der lærte jeg også noget - mit kendskab til brintbiler er nærmest lig 0. Jeg troede at den drev bilen direkte, så der stadigvæk var brug for gearing og andet snask.



Med venlig hilsen
Jakob Dam | Administrator



Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#8

Target

21/07 - 2015, 11:17

 Jakobdam

Nej overhovedet ikke. cool Kort fortalt, så kombineres brinten med almindeligt luft, hvorved der skabes strøm + vand. Strømmen bruges til at drive en elmotor, ganske som en almindelig elbil, og det eneste 'affaldsprodukt' er vand, som udledes under bilen.

Ulempen ved brint er, at det er forholdsvis 'dyrt' at fremstille, da der skal anvendes langt mere energi på at spalte brinten fra, og det er forhåbentlig her disse nanokabler kan hjælpe i den rigtige retning.




Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#9

jakobdam

21/07 - 2015, 11:20

Target / #8 >> 

Cool - stor upvote fra mig på den endnu ikke-eksisterende karma stige, for en oplysende kommentar der! :D

Ang. at brint er dyrt at fremstille; vi låser så tit vindmøllerne fast for ikke at overproducere. Kunne vi ikke bruge den overproduktion på at fremstille brint? Det har faktisk altid undret mig... (ihvertfald siden jeg hørte om overproduktionen af energi).



Med venlig hilsen
Jakob Dam | Administrator



Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#10

Target

21/07 - 2015, 11:26

 Jakobdan

Jo strømmen fra vindmøller (specielt om natten) kunne sagtens med fordel anvendes til fremstilling af brint. Man har samme udfordring med strømmen der bliver fremstillet fra vand og bølger, netop at man om natten producerer mere strøm, end der bliver forbrugt.

I øjeblikket sælges denne overskydende strøm billigt til den internationale strømbørs, men den kunne med fordel anvendes anderledes. Det er dog nok ikke helt uden problemer at basere brintfremstilling på en så 'usikker' strømkilde som f.eks. vindstrøm, da man jo generelt ikke ved hvor meget, om noget overhovedet, strøm der vil blive produceret på et givent tidspunkt. Men det må kunne lade sig gøre, og det vil nok helt sikkert blive en realitet, hvis brintbilerne bliver mere udbredt.




Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#11

moulder666

21/07 - 2015, 11:30

Ja, nu er vi gennem de sidste mange år blevet bombarderet med "fremtidens nye batteri"-nyheder - og så hører man typisk aldrig mere om det.

Een ting er selvfølgelig alle de prototyper og teoretiske muligheder, der efterfølgende bliver skudt ned af den ene eller den anden grund - men puha, hvor må der også være mange der dør, simpelthen fordi de ikke kan overtale forskellige producenter til, at der er plads til endnu en standard på markedet.

 




Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


Du skal være logget på for at kommentere.



Log på via "log på"-linket i toppen eller bliv medlem.



Relaterede nyheder:

  Alle nyheder i samme kategori Alle nyheder på TechStart

Mandag, 19/02, kl. 13:55
Sponsoreret: Få fingrene i de perfekte høretelefoner

Læs mere...

Onsdag, 24/01, kl. 15:42
NAMM 2024: Ny effektenhed til sangere: BOSS VE-22 Vocal Performer

Læs mere...

Fredag, 12/01, kl. 09:02
Microsoft AI finder nyt materiale til erstatning for li-ion batterier

Læs mere...

Tirsdag, 19/12, kl. 15:45
Sponsoreret: Spar penge med et fleksibelt kontor

Læs mere...

Onsdag, 22/11, kl. 11:03
Frem og tilbage: Sam Altman tilbage som CEO hos OpenAI

Læs mere...

^ Gå til top

 
Indsend nyhed »  
Seneste kommentarer i:
Hvad er dette?


Søges: Gammelt 486 bundkort til projekt.


Skærm / Skærmelement til Dell Vostro 3550 15.6"


Pas på: Dansk firma snyder Netflix-kunder


Min seneste besættelse...


VR-ready computer - er I klar? :)


AVG pinger ud af Techstart (hacked?)


Jeg er ham...


Apple Pay og Danmark?


TechStart har givet sit bud på årets bedste smartphone


10 dage siden sidste nyhed


Skype sound recorder


Gamle computere.


Engelsk pund nede med 10% - billigt elektronik :)


Standalone mikrofon.


Lexar introducerer 3 nye ultrakompa


SanDisk lancerer microSD-kort med 1


Pokémon Go spillere kan langt om læ


Alternativet, S og SF ønsker pant p


LG lancerer ny 31,5 tommer skærm me


Alienware udgiver tynd og letvægts


Nintendo udgiver nye trådløse retro


Sony lancerer PlayStation Classic


8K er på vej: 33 MPixels fjernsyn


JVC udgiver mere prisvenlig 4K DLP-


Sponsoreret artikel: Snabel a


Officiel Tor browser udkommer til A


Nintendo lancerer online service fo


Western Digital lancerer nye SSDer


ASUS Mixed Reality Headset kommer s