TechStart forside
Nyheder indenfor IT og teknologi
Annullér [x]




Log på  Bliv medlem   Om TechStart
Torsdag, 18. april, 2024
Forside   »   Andet   »   2 nordmænd har kørt ca. 730 km i en Tesla Model S - på én ladning

2 nordmænd har kørt ca. 730 km i en Tesla Model S - på én ladning


En fuldt ud opladet Tesla Model S, giver en rækkevidde på 435 km eller 500 km - alt efter model.

To norske Tesla fans, Bjørn Nyland og Morgan Tørvolt, har dog formået at få en Model S P85D, op på hele 728,7 kilometer på én ladning.

Rekorden er opnået ved hjælp af at køre i en konstant langsom hastighed, hvor man så vidt muligt undgå at bremse og bruge ekstraudstyr, såsom air condition og bilradioen.

De tæt på 730 km blev kørt på næsten 20 timer (inklusive en times stoppetid), idet de kørte et gennemsnit på ca. 40 km/t.


  |   via The Verge   |   Redaktør: jakobdam   |   Indsendt af: stig.voss

2 nordmænd har kørt ca. 730 km i en Tesla Model S - på én ladning

Billede: youtube


Kategori: Andet  


Tags: tesla   p85d   hypermiling   elektrisk bil  





Kommentarer: 10
Visninger: 2407
Gå til kilde
Foreslå rettelser

#1

TheStig

28/08 - 2015, 08:44

Og hvad kan man så bruge det til? Intet

Hvis jeg vil køre en lang tur så vil jeg da have et minimum af komfort (Klima, musik, navigation osv)

 

Tror aldrig el-bilen vil slå igennem som en ren el bil, kig derimod på BMW I8 eller Prosche 918 (nok i den dyre ende) de har både batterier og en forbrændingsmotor, ved lav hastighed som bykørsel kan bilen køre på ren el, når ikke er mere strøm i batterierne tænder motoren som så driver bilen samtidigt med at batterierne bliver opladet

 

Derudover har jeg stadig stor tro til brint bilen (Brint er det matriale der findes mest af i verden, hele universiet faktisk) man skal bare lige finde en metode til af udvinde brint hvor man får mere energi ud, end det koster at udvinde brint




Vis karma-afgivelser
KARMA
Brugernavn: Rating:

Tingen Enig


#2

DrHouseDK

28/08 - 2015, 09:41

2 nordmænd har, i Danmark..............




Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#3

Bollemaelk

28/08 - 2015, 10:15

Det var nordmænd, ikke danskere.

Rettelse indsendt.

 

Edit: Forbrændingsmotoren har allerede tabt slaget (så længe de bruger fossile brændstoffer), uanset om det er som hovedmotor eller hjælpemotor for hybridbiler. Der bliver kun mindre og mindre af brændstoffet, for til sidst at forsvinde helt, så længe der bliver brugt af det.

Og jeg ved ikke med jer, men jeg vil dælme ikke sidde på en tank under ekstremt højt tryk, bare for at holde brinten flydende.
Brint benytter sig derudover af en forbrændingsmotor, og disse er ikke energi effektive, idet de producerer en masse varme (energi der går til spilde). Det samme gælder for et distributions system for brint, da der mistes utroligt meget energi ved at lave det, transportere det, og igen forbrænde det i en forbrændingsmotor.

Batterier, elforsyningsnettet, solceller/vindkraft/vandkraft og elmotorer er meget mere energi effektive, og der er masser af plads til forbedringer heri. Det samme gælder opladetiden af batterierne, men her er Teslas superchargere et skridt i den rigtige retning.

Langture kan uden problemer udføres i en Tesla Model S (så længe der er superchargere på ruten). Det er der rigtigt mange Model S ejere der har fundet ud af, og turen tager ikke nævneværdigt længere end i en benzin/diesel bil.




Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#4

jakobdam

28/08 - 2015, 10:17

Rettelse indført - har lidt røde ører ^_^

Men ah, Norge var jo en del af Danmark engang - det ka det vel blive igen... så ka vi også få mere Nordsøolie :P



Med venlig hilsen
Jakob Dam | Administrator



Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#5

Target

28/08 - 2015, 14:10

Brint benytter sig derudover af en forbrændingsmotor, og disse er ikke energi effektive, idet de producerer en masse varme (energi der går til spilde).

- Bollemaelk

Jeg tror du trænger til at læse lidt omkring hvordan en brintbil rent faktisk fungerer.

Brinten bliver ikke brændt, og der er ikke nogen forbrændingsmotor i en brintbil.

Brinten kombineres med ganske almindeligt luft, og denne proces danner strøm, som anvendes til at drive en elmotor.

Det er kort fortalt sådan en brintbil fungerer.

Læs f.eks. her:

http://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/hybrid-technology/hydrogen-cars.htm

 

Og så skriver du, at du ikke har lyst til at 'sidde oven på en tank med brint'. Der kører i øjeblikket allerede mange brintbiler rundt, og jeg har endnu ikke hørt om at der skulle være problemer med dette. Godt nok er brint brandfarligt, men det er benzin så sandelig også. :-)




Vis karma-afgivelser
KARMA
Brugernavn: Rating:

Dijkstra Faglig


#6

Bollemaelk

28/08 - 2015, 17:05

Jeg tror du trænger til at læse lidt omkring hvordan en brintbil rent faktisk fungerer.

Brinten bliver ikke brændt, og der er ikke nogen forbrændingsmotor i en brintbil.

 

Både og. Det jeg tænkte på var https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_internal_combustion_engine_vehicle.  se afsnittet "Adaption of existing engines". Så sadan kan de søreme også fungere! Og sådan er der garanteret nogle der (har) fungere(t/r).

Men ok, ok. Så lærte jeg alligevel noget i dag. Jf. din artikel kaster den stadig en del varme af sig. de kommer ikke med et tal, men jf. https://www1.eere.energy.gov/hydrogenandfuelcells/pdfs/fct_h2_fuelcell_factsheet.pdf er den "helt" oppe på 60% effektivitet. Dvs. 40% varme. Godt nok er rapporten fra 2010, men der er stadig langt op til effektiviteten i en ren elbil, som er (Jeg kan ikke lige finde nogen kilder, men er hvad jeg kan læse på teslamotorsclub.com og teslaforum.dk) på over 80% i køretøjet selv! Kobl det sammen med de kilder jeg nævnte, og brintbilen er ude i kulden (samlet set med al den energi der bruges på at skabe brinten).

Bare rolig. Der er skam nogen der vil blive slået ihjel af en brint tank som er under stort tryk. Det er kun et spørgsmål om tid.
Jeg havde heller ikke hørt om folk der var døde af et batteri i en elbil, indtil http://wot.motortrend.com/tesla_model_s_crashed_split_in_two_after_high_speed_pursuit.html.Men det må næsten forventes når batteriet splittes i to...
Det samme vil gælde en tryktank med brint.

Jeg holder stadig mine penge på den rene elbil, såfremt elektriciteten til opladningen af denne, er af en vedvarende og ren natur.




Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#7

Target

28/08 - 2015, 17:49

Jeg var faktisk ikke klar over, at man også har haft anvendt brint i forbrændingsmotorer til biler, men det er der vist ikke meget fremtid i. :-)

Med hensyn til fremtiden, så har du sådan set ret i, at energieffektiviteten er højere med rene elbiler, fremfor brintbiler. Og det vil den nok blive ved med at være.

Brintbiler har dog en lang række fordele:

1. Man kan fremstille brinten om natten hvor vi i forvejen har et overskud af energi, som vi sælger langt under markedspris til udlandet. Kort sagt; med brint har man mulighed for at 'opbevare' energien. Med elbiler forbruges strømmen når bilen sættet til ladning, hvilket ofte sker i dag-/aftentimerne.

2. Brintbiler behøver ikke kæmpe batterier i bilerne (batterier som i øvrigt skader naturen voldsomt under produktionen, og som anvender råmaterialer som kun findes i begrænset omfang i vores natur). Det gør brintbilerne billigere at producere, det giver lettere biler og biler med mindre spildplads.

3. De kan tankes som almindelige brændstofbiler, og har tilsvarende rækkevidde. Her kan elbilerne nok i fremtiden følge trop, og der spekuleres sågar i induktionsladning indbygget i vejbelægningen, så bilen kan oplades mens man kører. Men pt. minder brintbilerne mere om konventionelle biler med brændstofmotorer, og kan umiddelbart anvendes med samme kørselsmønster.

 

Jeg er på ingen måde fortaler for det ene eller det andet (indtil videre holder jeg mig til ganske almindelig benzin. :)).

Men elbilerne har en kæmpe udfordring med deres behov for batterier. F.eks. vil man langt fra kunne erstatte alle biler der pt. findes i verden med elbiler, da der langt fra er råmaterialer nok i verden til at lave batterierne. Så hvis vi i fremtiden udelukkende skal køre i elbiler, så er man nødt til at finde en ny måde at opbevare energien på, frem for konventionelle batterier.
Pt. er brint den bedste og mest effektive løsning på det problem.




Vis karma-afgivelser
KARMA
Brugernavn: Rating:

Dijkstra Faglig


#8

Bollemaelk

31/08 - 2015, 11:31

1. Man kan fremstille brinten om natten hvor vi i forvejen har et overskud af energi, som vi sælger langt under markedspris til udlandet. Kort sagt; med brint har man mulighed for at 'opbevare' energien. Med elbiler forbruges strømmen når bilen sættet til ladning, hvilket ofte sker i dag-/aftentimerne.

Nu ved jeg ikke lige med elbiler som Renault Tweezy eller Nissan Leaf kan gøre det, men i en Tesla Model S, kan man indstille hvornår den skal oplade (Så længe den er sat til elnettet). Så kan man netop lade den om natten hvor der (ofte) er høj produktion af vindenergi og hvor denne er billig.

2. Brintbiler behøver ikke kæmpe batterier i bilerne (batterier som i øvrigt skader naturen voldsomt under produktionen, og som anvender råmaterialer som kun findes i begrænset omfang i vores natur). Det gør brintbilerne billigere at producere, det giver lettere biler og biler med mindre spildplads.

Det er rigtigt at der bliver brugt Lithium til batterierne, og vi har en begrænset resurse af dette. Tilgengæld er mulighederne for genanvendelse af lithium mulig op til sidst i 90'erne i procent. Nogle mener enda 100%. Teslas gigafactory vil netop være både produktion og genanvendelse af deres batterier.

Jeg er enig i at batteri teknologierne er en udfordring. Og en evt. ændring af vores kørselsmønstre.
jeg er dog ikke enig i at brintbilerne pt. er den mest effektive løsning. Måske i fremtiden. PT. er det elbilen med batteri og en god energi distributions infrastruktur der efter min mening er mest effektiv (såfremt den lades af vedvarende energikilder).
Og det er sikkert kun et spørgsmål om tid, hvor vi opdager at grafen kan bruges i batterier istedet for metaller, og til warp travel ;)




Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#9

Target

31/08 - 2015, 12:19

Ligesom dig, så er jeg også i tvivl om, i hvor mange elbiler man kan indstille hvornår der skal lades, men det er vist korrekt at det kan lade sig gøre i en Tesla.

Udfordringen her tænker jeg dog er, at folk somme tider har behov for at 'tanke' deres bil midt på dagen, og ikke nødvendigvis kan vente til om natten. Nogle folk lader måske deres elbil op på parkeringspladsen ved deres arbejde, hvilket ofte er i dagtimerne.
Her kan fremstillingen af brint styres meget mere agilt, og man vil derfor langt mere effektivt kunne tilpasse energiforbruget, så der i større grad kan anvendes overskudsenergi.

Med hensyn til batterierne, så er udfordringen i hvert fald lige pt., at hvis alle biler skulle have et batteri på størrelse med f.eks. en Tesla, så findes der simpelthen ikke nok Lithium på kloden til at fremstille disse batterier. :-)
Men ja, man skal selvfølgelig gøre alt for at genanvende råmaterialerne, og der kan helt sikkert forbedres.
Og som bekendt så sker der konstant udvikling af batteriteknologien, så det er på ingen måde utænkeligt, at man om 10-20 år har effektiviseret så meget på batterierne, så ikke fylder/vejer for meget i bilerne, kræver langt mindre lithium (eller måske slet ikke kræver lithium) og de kan lades langt hurtigere.

Det er svært at spå om fremtiden, men personligt tror jeg brint har en berettigelse i den nærmere fremtid (10-20 år). Men jeg kan sagtens tage fejl, og hvad der sker efter denne periode er nok også ret svært at forudsige.




Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


#10

mireigi

01/09 - 2015, 10:35

Tror aldrig el-bilen vil slå igennem som en ren el bil, kig derimod på BMW I8 eller Prosche 918 (nok i den dyre ende) de har både batterier og en forbrændingsmotor, ved lav hastighed som bykørsel kan bilen køre på ren el, når ikke er mere strøm i batterierne tænder motoren som så driver bilen samtidigt med at batterierne bliver opladet

Der er i høj grad en fremtid i el-bilen. Problemet er at få skabt nye og effektive batterier. Det er egentlig allerede sket, men de er for dyre lige nu.

For et par måneder siden læste jeg om nogle forskere der var igang med at omdanne hele bilens karosseri til én stor oplader ved hjælp af statisk elektricitet fra luften der løber henover de nano-materialer karosseriet består af.




Vis karma-afgivelser
KARMA
Der er ikke afgivet karma til dette indlæg.


Du skal være logget på for at kommentere.



Log på via "log på"-linket i toppen eller bliv medlem.



Relaterede nyheder:

  Alle nyheder i samme kategori Alle nyheder på TechStart

Mandag, 19/02, kl. 13:55
Sponsoreret: Få fingrene i de perfekte høretelefoner

Læs mere...

Onsdag, 24/01, kl. 15:42
NAMM 2024: Ny effektenhed til sangere: BOSS VE-22 Vocal Performer

Læs mere...

Fredag, 12/01, kl. 09:02
Microsoft AI finder nyt materiale til erstatning for li-ion batterier

Læs mere...

Tirsdag, 19/12, kl. 15:45
Sponsoreret: Spar penge med et fleksibelt kontor

Læs mere...

Onsdag, 22/11, kl. 11:03
Frem og tilbage: Sam Altman tilbage som CEO hos OpenAI

Læs mere...

^ Gå til top

 
Indsend nyhed »  
Seneste kommentarer i:
Hvad er dette?


Søges: Gammelt 486 bundkort til projekt.


Skærm / Skærmelement til Dell Vostro 3550 15.6"


Pas på: Dansk firma snyder Netflix-kunder


Min seneste besættelse...


VR-ready computer - er I klar? :)


AVG pinger ud af Techstart (hacked?)


Jeg er ham...


Apple Pay og Danmark?


TechStart har givet sit bud på årets bedste smartphone


10 dage siden sidste nyhed


Skype sound recorder


Gamle computere.


Engelsk pund nede med 10% - billigt elektronik :)


Standalone mikrofon.


Lexar introducerer 3 nye ultrakompa


SanDisk lancerer microSD-kort med 1


Pokémon Go spillere kan langt om læ


Alternativet, S og SF ønsker pant p


LG lancerer ny 31,5 tommer skærm me


Alienware udgiver tynd og letvægts


Nintendo udgiver nye trådløse retro


Sony lancerer PlayStation Classic


8K er på vej: 33 MPixels fjernsyn


JVC udgiver mere prisvenlig 4K DLP-


Sponsoreret artikel: Snabel a


Officiel Tor browser udkommer til A


Nintendo lancerer online service fo


Western Digital lancerer nye SSDer


ASUS Mixed Reality Headset kommer s