Vi bruger ikke pop-up reklamer, og de få reklamer der vises hjælper til at betale for sitets drift. Som medlem kan du desuden tjene points, og bruge dem på at fjerne reklamerne.
Forside » Andet » Volkswagen programmerede deres software til at snyde i forureningstests
Volkswagen programmerede deres software til at snyde i forureningstests
VW - eller Volkswagen - er blevet taget i, bevidst at have programmeret deres motor software, til at kunne snyde i forureningstests. EPA (Environmental Protection Agency) vil nu tvinge VW til at tilbagekalde 482.000 biler, solgt i årene 2009-2015. Disse biler har den 4-cylindrede turbo diesel (TDI) motor, som sagen drejer sig om.
Motorens styringsenhed (ECU'en) har været programmeret til at kunne detektere når der blev udført tests på bilen - og når en laboratorietest blev detekteret, aktiverede det et såkaldt "defeat device", der fik bilens motor til at køre i et special mode, der fik bilens motor til at kunne bestå alle tests med bravour.
Under normale kørselsomstændigheder slår dette "defeat device" ikke til, og således kan bilerne forurene med 40 gange mængden af nitrogenoxid (NOx) som der tillades af EPA.
Det er en skam når producenterne snyder for at føle sig koncurencedygtige. Og det gælder i alle brancher. Men da det tit er vind eller forsvind, er der for store penge i spil til nogen kan holde sig i skindet.
Men idéen med at motorstyrring kan mærke der bliver udført tests på motoren er da ganske smart. Minder om de eksempler der har været med nVidia og ATI der fik kodet deres drivere til at give et bedre resultat i ex. 3dMark end der var belæg for.
Opel gør præcis det samme herhjemme. De har haft nogle udfordringer med deres EGR-ventiler, som de har løst ved simpelthen at deaktivere dem i den nyeste firmware. Det kan ikke måles eller ses til syn med de simple testredskaber, men på de mere avancerede teststationer vil det blive opfanget.
Det ville være interessant at vide, hvor langt op i systemet denne beslutning blev taget. Var det blot en afdelingschef, der besluttede sig for at "vi fusker bare lidt, så vi kan omgå systemet" og så bare har tiet stillet med hvad han har gjort, eller er det rent faktisk nogen højere i hierarkiet, der har besluttet sig for det?
Opel gør præcis det samme herhjemme. De har haft nogle udfordringer med deres EGR-ventiler, som de har løst ved simpelthen at deaktivere dem i den nyeste firmware. Det kan ikke måles eller ses til syn med de simple testredskaber, men på de mere avancerede teststationer vil det blive opfanget.
Skræmmende - er det noget du (eller nogen du kender) har kunnet bevise? For så kunne det da være en sjov lille een at sende til en avis! :-)
Som #1 ville jeg også forvente at de får en bøde. Men havde nok ikke forstillet mig den ville blive i den størrelsesorden der bliver nævnt i linket i #6. En bøde på om mod 18 milliarder dollars, må betegnes som en klækkelig bøde, selv for en koncern som VW.
Som #1 ville jeg også forvente at de får en bøde. Men havde nok ikke forstillet mig den ville blive i den størrelsesorden der bliver nævnt i linket i #6. En bøde på om mod 18 milliarder dollars, må betegnes som en klækkelig bøde, selv for en koncern som VW.
Ja, hold da op den er voldsom. Lidt hovedregning viser, at det er en bøde på ca USD 37.000 pr. bil, der bliver tilbagekaldt - så taler vi jo mere end selve bilens værdi!
Det kan være, at de har været i kontakt med IFPI for at høre, hvordan man beregner sig frem til en fair bødestørrelse....
Skræmmende - er det noget du (eller nogen du kender) har kunnet bevise? For så kunne det da være en sjov lille een at sende til en avis! :-)
Jeg har fået beviserne forelagt, og ja, en jeg kender kan bevise det. Det er ret simpelt at se på softwaren i bilens motorstyring om EGR er deaktiveret. :)
Jeg har fået beviserne forelagt, og ja, en jeg kender kan bevise det. Det er ret simpelt at se på softwaren i bilens motorstyring om EGR er deaktiveret. :)
Så send da lige en mail til Jyllandsposten - det tror jeg da, at de ville elske at bore lidt mere i - specielt i kølvandet på denne sag! :-)