Vi bruger ikke pop-up reklamer, og de få reklamer der vises hjælper til at betale for sitets drift. Som medlem kan du desuden tjene points, og bruge dem på at fjerne reklamerne.
Forside » Andet » Softwareopdateringen med autopilot på motorvejen til Tesla Model S er ude nu
Softwareopdateringen med autopilot på motorvejen til Tesla Model S er ude nu
Tesla annoncerede sidst i juli en softwareopdatering til Model S, der muliggjorde automatisk motorvejskørsel og parallelparkering. Denne opdatering er nu udkommet, og softwareopdateringen med autopilot koster $ 2500 dollars.
Den danske regering har imidlertid besluttet sig at sætte afgifter på alle elbiler fra januar 2016, hvilket vil ramme især Tesla hårdt.
Der er dog tvivl om de såkaldte hybridbiler, hvor der både er en elmotor og en brændstofmotor. Her har man endnu ikke fundet en model for beregningen af hybridbilerne.
At hybridbiler førhen er blevet beregnet som benzinbiler er også en stor hjerneblødning.
Skatteministeriets forventninger om elbilsalget kan de lukke op og skide i, med de afgifter. I 2020 når nogen spørger hvorfor de var så grueligt langt væk fra deres mål om 25.000 solgte elbiler på 5 år, så vil de dog næppe svare ærligt at det var på grund af inkompetente, snævertsynede og naive regler.
Den der mentalitet med at "vi mister 800.000 i afgifter for hver solgte Tesla lige nu" kan alle da forstå er ufatteligt forkert anskuet. Alle på nær partierne bag aftalen, åbenbart. :(
De billigeste el-biler falder lidt i pris, og de dyreste stiger i pris, på den måde betaler de rigeste lidt mere i skat, og de fattigeste lidt mindre..
Det er vel ikke helt dårligt? men ja, det vil uden tvivl bremse salget (ærgeligt)
I mean, come on - rainbows - who doesn't like 'em?
Hvordan falder de billigste elbiler i pris...? De havde ingen afgifter før - og selvom den afgift de pålægges nu er lavere end de dyreste elbilers afgifter, så bliver de da dyrere.
VW e-golf stiger 10%, mens Nissan Leaf stiger 12%.
VW e-up er den eneste der direkte falder... og der er bestemt ikke tale om meget. Et af årene stiger den så igen.
Golf og Leaf er vel mellemklasse, og endda i den lave ende...
Ingeniøren har også skrevet en artikel om det, hvor de skriver at Tesla siden september 2014 har været udstyret med kamera og radar. Derfor kan de nu nøjes med en softwareopdatering.
Problemet med det nuværende afgiftssystem er at det skal være provenu neutralt. Det vil sige at regeringen skal stadig have lige så mange indtægter fra afgifter som en eventuel omlægning.
Det er samme problematik, der er omkring grundskylden og ejendomsskatten, hvor politikerne har været modvillige til at lægge skatten på ejendom om, selvom det samfundsøkonomisk nok ville være en god ide. Med en stigende skat på ejendomme ville man sandsynligvis kunne bremse prisstigninger på lejligheder og huse, som vil gøre boliger mere tilgængelige for lavtlønnede i storbyerne og ikke kun for rige eller heldige personer. Dog vil en omlægning af skatten på ejendeom med stor sikkerhed medføre vindere og tabere, der igen udmønter sig i tabet af vælgere, der igen betyder at de partier som står bag en omlægning af aftalen vil miste mandater og dermed indflydelse.
På samme måde er problematikken omkring afgifterne på køretøjer også et problem, da politikerne gerne vil have en provenuneutral omlægning. Det vil sige at ejere af køretøjer set fra politikerne stadig skal betale det samme i afgifter. Her kunne man eks. lægge større afgifter på fossile brændstoffer som benzin og diesel, indføre roadpricing eller noget helt andet. Som med skat på boliger vil dette også medføre vindere og tabere, hvor taberne vil være dem som kører meget, pendler meget på arbejde. Det er eksempelvis dem på landet, hvor det offentlig transport ikke dækker godt nok, og hvor man derfor bruger bilen mere. Vindere er dem som ikke bruger bilen så meget. Her antages det at bilens pris bliver billigere grundet lavere registeringsafgifter.
Samme problematik finder man også omkring topskatten/bundskatten. Her vil politikerne også gerne have en provenuneutral omlægning. Her argumenteres der ofte for at en skattelettelse vil tjene sig hjem igen via dynamiske effekter grundet mere udført beskattet arbejde.
Hvorfor vil politikerne gerne have en provenuneutral omlægning. Med besparelser på velfærdområdet, er der ikke mange politikere fra rød eller blå som er villige til at spare på velfærden for at give afgiftlettelser. Med velfærd menes der skoler, uddannelser, ældrepleje og sundhed.