Vi bruger ikke pop-up reklamer, og de få reklamer der vises hjælper til at betale for sitets drift. Som medlem kan du desuden tjene points, og bruge dem på at fjerne reklamerne.
Forside » Software » Mere kritik til EFI-systemet - derfor gik det galt
Mere kritik til EFI-systemet - derfor gik det galt
Det over 1 milliard kroner dyre EFI-system (Et Fælles Indrivelsessystem) som SKAT har fået lavet, har fået massiv kritik den seneste måneds tid.
Bl.a. er kodekvaliteten blevet bedømt til at være jævnt gennemsnitlig, og har ikke overholdt standardretningslinjerne for SAP-systemer.
Derudover kritiseres SKAT for at have formuleret kravsspecifikationen for vagt, hvilket skulle være kilden til problemerne.
Bedre bliver det naturligvis ikke, at systemet indtil nu har kostet mere end 10 gange så meget som der var afsat - idet der var afsat lige under 100 millioner kroner.
Firmaet Accenture har lavet en grundig gennemgang af systemet, og den korte forklaring er, at der ikke kan udpeges én enkelt årsag til problemerne - som iøvrigt nu sansynligvis skal udskiftes. Det 8-årige lange forløb ser dog ud til at have fået sine problemer fra inden kodningen blev påbegyndt: Nemlig kravsspecifikationen.
Kravsspecifikationen bestod af ca. 400 krav samt 700 siders beskrivelser af diverse brugsscenarier, men for et projekt af denne kaliber, bør der ifølge Accenture være henimod 5.000 krav.
Manglen på konkrete formuleringer til kravene, har medført at det nu er umuligt at fastslå, om systemet gjorde det, det skulle.
Derudover anser Accenture EFI for sammen med et af SKATs andre systemer, DMI (Debitormotor), at danne ét samlet system - idet det ene ikke kan fungere uden det andet. Alligevel valgte SKAT at udvikle de to systemer separat, med hver sin forskudte tidsplan.
Samlet set ser det ud til at der er tabt 1,2 milliarder kroner på udviklingen af EFI, som nu ser ud til at blive skrottet og udskiftet. Nogle beregninger forløber sig op til 1,5 milliarder kroner - og selv er SKAT ikke helt klar over hvad udgiften egentligt har været, men deres bud er på lige over 600 millioner kroner.
Indenfor budgettet tror jeg ikke, men at et projekt skrider med et par procent bør man forvente. 1000% derimod er jo direkte latterligt.
Jeg har altid sagt at der burde være en gulerod og en pisk for de ansvarlige i det offentlige som bestiller og "betaler" for sådanne systemer. Hensigten er jo altid god, men udførelsen lugter langt væk af mangel på ejerskab- og ansvars følese.
Der burde forelægge en mulighed for at optjene sig en seriøs bonus mod at et projekt overholder tidsplanen, budgettet og specificationeren.
Specificationerne skal så inden ordregivelse til et SW-udviklings firma, reveiewes og godkendes af uvildig 3'part som igen tester slut resultatet op imod specifikationerne...
Overholdes budgettet, tidsplanen eller specifikationerne ikke får de ansvarlige kun dansk mindsteløn i den tid projektet har stået på. d.v.s 37t/uge á 110kr/t.
Til gengæld skal der være en seriøs gulerod i den anden ende så der virkelig er noget at kæmpe for.
I betragtning af at dette er udgifter der i sidste ende ikke har båret frugt, er der ikke tale om inverstering - men blot meget, meget, meget dyre lærepenge.
I betragtning af at dette er udgifter der i sidste ende ikke har båret frugt, er der ikke tale om inverstering - men blot meget, meget, meget dyre lærepenge.
Og det er netop det der er galt, der er ingen der rigtigt står tilbage med et ansvar/tab.
Det skal der være, længere er der ikke. Det er for let at smide om sig med andres penge, og det er det de gør i det offentlige. Der er intet andet incitament for at overholde tiden/budgettet/specs end egen moral.
Hvem der bare har kunnet putte 3.2 milliarder i lommen uden at skulle lave ret meget :)
Hvis det offentlige skal have et nyt skandale projekt der ikke kan bruges, ikke overholder krav, ikke holder tiden og generelt er noget juks, så skal jeg med glæde fakturere det offentlige for en milliard og så få et par indere til at bikse noget skrammel sammen i SAP eller et andet miljø... så vil jeg derefter trække mig tilbage og nyde resten af livet på en sydhavsø
Måske får det offentlige endda rabat så de kun faktureres for 900 millioner... der er stadig nok til indere og luksus resten af livet
01000011 01000010 01001101 - Venter på det perfekte mobile OS som sikkert aldrig kommer.
At kravsspecifikationen var for vag er ikke problemet i det her projekt. Årsagen ligger i at ingen af de involverede fra SKATs side har haft en god nok forståelse for det eksisterende system, ej heller det system de har haft behov for.
Det er ingen hemmelighed at brugere af et omfattende system oftest kun benytter dele af systemet, kun har overfladisk kendskab til andre dele, og øvrige dele er de klar over eksisterer, men de kender ikke funktionaliteten eller anvendelsen.
Det giver et kæmpe problem når der skal sammensættes en kravsspecifikation, for der er altid noget der ikke kommer med. Selvom det skulle ske at alt kommer med, så er der afsat én eller nogle få projektansvarlige, hvoraf ingen har den fornødne kendskab til alle kravene.
I stedet for at ønske sig det hele fra starten af, i et samlet system, bør staten satse på at få udviklet systemet i uafhængige moduler, hvor et færdigt modul frigives til brug løbende, og nye moduler koblets på efter hver udgivelse. Så kan det godt være at der er behov for at ændre lidt i tidligere udgivne moduler for at understøtte struktur og funktionalitet i nye moduler, men det er langt nemmere, hurtigere, og billigere end at skulle lave et samlet system fra starten af.
stedet for at ønske sig det hele fra starten af, i et samlet system, bør staten satse på at få udviklet systemet i uafhængige moduler, hvor et færdigt modul frigives til brug løbende, og nye moduler koblets på efter hver udgivelse. Så kan det godt være at der er behov for at ændre lidt i tidligere udgivne moduler for at understøtte struktur og funktionalitet i nye moduler, men det er langt nemmere, hurtigere, og billigere end at skulle lave et samlet system fra starten af.
Lige præcist, mendet der skerer at der sider 12 bosser og de 11 kn ikke forstå hvorfor de ikke bare kan lave moduler der passer til deres behov samtidgmed også. Så spørger de engeniøren om det er umuligt at få det hele lavet på en gang. og NAIV som ingeniører nu engang er omkring netop den type spørgsmål, så svarer de at det jo ikke er UMULIGT. Så får Ingeniøren ikke mere taletid og bosserne bliver enige om at lave hele pakken på en gang.