Billede: Flavio Takemoto, FreeImages.com |
Søndag, 11. oktober 2015 - 14:18 Software OnlineSHA-1-algoritmen kan blive brudt ved årets udgangEn af de mest kendte og benyttede kryptografiske algoritmer, er SHA-1 (Secure Hash Algorithm 1). Allerede i 2005 fandt cryptoanalytikere angreb på SHA-1, der tydede på at algoritmen ikke var til at sikre ting på sigt. Alle store browsere har haft planlagt at stoppe med at acceptere SHA-1-baserede signaturer fra januar 2017, men en ny undersøgelse fra forskere fra Wiskunde & Informatica i Holland, Inria i Frankrig og Nanyang Technological University fra Singapore, tyder på at SHA-1 vil blive brudt allerede inden årets udgang. Dette kan potentielt set være katastrofalt, idet mere end 28% af verdens digitale certifikater benytter SHA-1. Den tidligere advarsel fra 2012, lød nemlig på at real-workd kollissionsangreb på SHA-1, først ville kunne betale sig i 2018. Dette var baseret på estimatet at det ville koste $ 700.000 dollars at udføre et direkte kollissionsangreb på SHA-1 i 2015, og blot $ 173.000 dollars i 2018. Hvor førstnævnte beløb er højt selv for interessegrupper indenfor hackere, så vurderes sidstnævnte beløb til at være indenfor deres rækkevidde. Men baseret på undersøgelsen af forskere fra de 3 universiteter, vurderes det at sådan et angreb kan financieres i år, for mellem $ 75.000 dollars og $ 120.000 dollars. Årsagen hertil er at forskerne har opdaget en måde hvorpå grafikkort kan bruge teknikken "boomeranging", for at finde SHA-1 kollissioner. Redaktør: jakobdam | Indsendt af: thimon | 0 | 1829 |
Billede: Volkswagen |
Lørdag, 19. september 2015 - 10:59 AndetVolkswagen programmerede deres software til at snyde i forureningstestsVW - eller Volkswagen - er blevet taget i, bevidst at have programmeret deres motor software, til at kunne snyde i forureningstests. EPA (Environmental Protection Agency) vil nu tvinge VW til at tilbagekalde 482.000 biler, solgt i årene 2009-2015. Disse biler har den 4-cylindrede turbo diesel (TDI) motor, som sagen drejer sig om. Motorens styringsenhed (ECU'en) har været programmeret til at kunne detektere når der blev udført tests på bilen - og når en laboratorietest blev detekteret, aktiverede det et såkaldt "defeat device", der fik bilens motor til at køre i et special mode, der fik bilens motor til at kunne bestå alle tests med bravour. Under normale kørselsomstændigheder slår dette "defeat device" ikke til, og således kan bilerne forurene med 40 gange mængden af nitrogenoxid (NOx) som der tillades af EPA. Redaktør: jakobdam | Indsendt af: jakobdam | 11 | 3328 |
Billede: arpi, FreeImages.com |
Onsdag, 05. august 2015 - 14:18 AndetKina bygger verdens største radioteleskopKina er ved at bygge verdens største radioteleskop - Five hundred metre Aperture Spherical Telescope (FAST). Det fylder ca. 30 fodboldbaner og det tager ca. 40 minutter at gå rundt omkring teleskopet. Det vil muliggøre detektion af svage radiosignaler fra det ydre rum - fra længere væk end vores eget solsystem. Ideen stammer tilbage fra 1993, godkendt til produktion i 2006. Det forventes at stå klar i 2016 og vil koste i omegnen af £ 120 milloner pund. Redaktør: jakobdam | Indsendt af: Spaceace | 2 | 2110 |
Billede: youtube |
Onsdag, 29. juli 2015 - 20:28 AndetGoogle Street View bilerne skal kortlægge luftforureningGoogle Street View bilerne indsamler allerede flere former for data, f.eks. billeder og nu kommer der en ny form for data, luftforurening. I denne uge blev det annonceret at Aclima, en virksomhed som laver miljø sensorer, har arbejdet med Google om at putte luftkvalitetssensorer på Google Street View bilerne. » Læs mere | Redaktør: stig.voss | Indsendt af: stig.voss | 0 | 2069 |
^ Gå til top | « Forrige 1 2 3 |
© TechStart.dk | v1.5 | 2024 | Webdesign og programmering af Deep Art Media v/Jakob Dam