Da dette kan være i interesse for nogle, og jeg ikke har i sinde at hemmelighedsholde noget, kommer her en umiddelbar redegørelse for udvikling og økonomi bag TechStart.
Kodning.
Dette er ikke en WordPress template. Dette er ikke et phpbb-forum. Dette er PHP og MySQL backend og HTML 5 frontend - altsammen håndkodet i Notepad++.
Dette tager naturligvis en del tid - men det har en masse fordele. Jeg har selv fuld kontrol over alt hvad der sker og hvordan det skal ske; lige fra opførsler og muligheder henover design ned i mikrodetaljerne.
Design.
Jeg er professionel designer (det er mit levebrød) - og som del af mit arbejde designer, fotograferer og koder jeg. Designet bag TechStart er lavet i Photoshop som mockup - og det vi ser her ved lancering, er faktisk 2. version. Og nej, første version så faktisk aldrig dagens skyld. Når jeg ser tilbage på det nu her, så ligner det lidt et website for et cirkus, blandet med en gammel engelsk avis.
Antal timer.
Dette har jeg selvsagt ikke holdt budget med, men et par eksempler er:
- Bruger login system: Tidligere udviklet til www.pxo.dk, tilpasset til TechStart - tid for oprindelig kode: ~6 timer.
- Design af logo: ~2 timer inkl. alle de udkast der ikke blev til noget.
- Design af techstart forside: ~8 timer inkl. alle de udkast der ikke blev til noget.
- Forum: Tidligere udviklet til www.pxo.dk, tilpasset til TechStart - tid for oprindelig kode: ~40 timer. Plus/minus 10 timer. Tror jeg.
- Backend - nyheder, inkl. indsend nyhed mulighed og redaktionelle muligheder: ~10 timer. Plus/minus 2 timer.
- Frontend - nyheder, inkl. indsend nyhed mulighed og redaktionelle muligheder: ~4 timer. Plus/minus ½ time.
Designprocesserne har taget længere tid end nødvendigt, men man er jo ekstra kræsen når det er til éns egne projekter.
Hosting.
TechStart er lige nu hostet til one.com, som jeg bruger til at teste projekter ud med. Startprisen for et år var 165 kroner. Efterfølgende år bliver det 90 kroner per år med nuværende løsning.
Vokser sitet, kan jeg dog ikke længere have det på one.com - og så skal der en dedikeret serverløsning til. Hertil har jeg med www.fotostart.dk haft gode erfaringer med Hetzner.de - hvor jeg gav 148 Euro for opstart, og sidenhen 42 euro per måned.
Oveni de nævnte beløb kommer naturligvis udgift til dkhostmaster, på 45 kroner per år for et .dk domænenavn.
Øvrige udgifter.
Der er en masse ting jeg bruger til at lave alt dette. Tingene har jeg jo i forvejen, men de slides løbende, og skal udskiftes. Alt lige fra computer og skærm, henover mus og tastatur, til tegnebræt. Og kaffe.
Vision.
At jeg bliver milliardær? :) - Naturligvis ikke. I så fald havde jeg for længe siden indført en langt mere aggressiv taktik på fotostart.dk, og samtidigt også kastet blikket på diverse "pay for features" løsninger. Eller jeg havde solgt fotostart til højest bydende for længe siden. Dette er ikke min vision for nogen af mine sider - men kig på "Om TechStart" oppe i toppen, for at læse om visionen. Den er det beskrevne - hverken mere eller mindre.
Alle mine sider tilsammen, giver et positivt afkast - nok til at siderne driver sig selv, samt de eksperimenter som I ikke hører om - hvortil jeg jo også skal bruge domæne og hosting - men skulle jeg udregne min reelle timeløn, er vi realistisk set nede og snakker under 1 krone. På månedsbasis snakker vi nok overskud til at jeg kan købe kaffe og gå en gang på restaurant med kæresten, men jeg kan bestemt ikke opsige mit job. Og det er heller ikke planen.
Siderne driver ikke sig selv - og selvom jeg på FotoStart får god hjælp af søde og kompetente moderatorer, og en god ven når jeg skal konfigurere og opdatere linux-serveren, så skal jeg afsætte mærkbare mængder fritid for at drive siderne.
Det synes jeg egentligt er sjovt - og det er derfor altid lidt irriterende at læse hvis folk ikke forstår, hvorfor der skal være reklamer. Især folk, der ikke selv har budt offentligheden på projekter som de har lagt flere hundrede eller tusinde timers arbejde i.
Reklamer.
Reklamerne på TechStart er allesammen leveret af Google AdSense programmet. Har I et problem med en reklame, så send mig en besked. Jeg kan meget nemt tilføje reklamen til en blackliste, hvis jeg skønner at den er direkte upassende eller farlig - men vurderingen er min at træffe.
Reklameindtægterne gør også at jeg synes det er værd at fortsætte. Det skal ikke være ren underskudsforretning, hvilket det naturligvis vil blive uden reklamer. Det forstår dem der kan regne også godt.
Indtægten for TechStart var i går, den 18/7 på: 7,28 kroner. Indtil videre i dag er den på 4,40 kroner.
Som folk kan se, er det ikke hundrede eller tusindvis af kroner vi snakker. Skalerer sitet som planlagt, vil vi ramme et sted omkring 20-30 kroner om dagen. Det kræver dog selvsagt en 3-4 gange højere aktivitet og brugerantal herinde. :) Det betyder ingenlunde at jeg vil aflive sitet hvis det ikke bliver en stor succes - men omkring de 200 besøgende per dag i gennemsnit, er nok minimum. Det er dog også relativt nemt at opnå, og vi er faktisk allerede oppe over 300 unikke besøgende per dag. Altså for de 2 dage sitet har kørt live. Hvilket måske ikke siger en masse - men jeg er stædig.
Se eks. bare på www.aneforum.dk som jeg lader leve på trods af næsten ingen besøgende. Og ja, det er tåkrummende gammelt... og grimt... og dårligt kodet... men hey det virker - og min gamle mor bruger det. :)
Afsluttende bemærkninger.
Nu har jeg offentliggjort noget, som kun de færreste webmastere tør; fuldt indblik i sitets tilbliven og økonomi. Så godt jeg lige kan gøre det; og så godt som jeg lige har skønnet var nødvendigt.